primera semana; aqui es perfecto


Tänään 2. 10.  vihdoinkin matkaan! Kauan odotettu kahden kuukauden mittainen työssäoppimisjakso Espanjan Fuengirolassa alkaa huomenna. Tänään on lento Malagaan ja sieltä junamatka tuttuun kaupunkiin, Los Bolichesiin, jossa isovanhemmat mua jo odotteleekin. He lensivät itse sinne edeltä eilen, ja tulevat mua vastaan lentokentälle.

Menen siis työharjoitteluun Aurinkorannikon Suomalaiselle koululle. Toteutan siellä Kisakallion Liikunnanohjuksen Perustutkinnon tutkinnonosan Telion eli Terveyttä edistävän liikunnanohjauksen työharjoittelujakson. Mulla on työpaikkaohjaajana Ninni, joka auttaa mua varmasti kaikessa missä on tarvis. Tätä blogia toteutan myös osana työharjoitteluani.

Lento meni oikein mukavasti, sain jopa vähän nukutuksi. Ihana lentää kerrankin valosan aikaan, oli niin upeita maisemia!


Vähän taustatietoa; Päädyin tänne harjoitteluun oikeastaan Opintopäivien kautta. Mun oli tarkoitus olla isommassakin roolissa järjestämässä aurinkorannikon Opintopäiviä suomalaisille terveystiedon sekä liikunnan opettajille. Jättäydyin siitä kuitenkin pois, koska se oli vähän turhan iso ja monimutkainen opiskelijan tapahtumaksi.... Lopulta tein kuitenkin oman osuuteni ja sain tapahtuman järjestämisen tutkinnon osan myös suoritettua (siitä lisää myöhemmin).

Keväällä jo edellisellä Espanjan reissulla kävinkin jo tutustumassa koululla ja tieto harjoittelupaikasta oli varma. Lennot varasin sitten kesäkuussa, vaikkei koulunkaan puolesta ollut juurikaan tietoa siitä, mitä mun harjoittelu tulee täällä pitämään sisällään. Oikeastaan tän mahdollisuuden mulle järjesti Heleena, suomalaisen koulun entinen liikunnanopettaja, joka oli mua ehdottanut koululle harjoitteluun ja koululta sitten mua heille pyydettiin. Se, etten ollut edes varsinaisesti hakenut paikkaa, tuntuu vielä extra paljon siistimmältä olla täällä nyt. 

Mulla kävi myös super hyvä tuuri siinä mielessä, että mun isovanhemmat on jo n. 4 vuotta vuokrannut 2x vuodessa 2kk kerrallaan asuntoa täältä Fuengirolasta. 2 vuotta sitten olin ekaa kertaa heidän luonaan käymässä mun ystävän kanssa. Silloin he oli vuokrannut tän saman asunnon ensimmäisen kerran. Tässä välissä oon ehtiny viettää mun kahdet synttärit täällä etelän lämmössä, ja tässä samaisessa asunnossa, josta on tullut mulle ihan kuin toinen koti. Eli tänäkin vuonna he oli varannut jo vuosi etukäteen tän asunnon loka-marraskuuksi, jotka sitten varmistui myös mun harjoittelun ajankohdaksi. Paikka on siis mulle todellaki tuttu, tää on ihan kun kotiin tulis. Asunnossa normaalien vuokra-asuntojen säännöt, varustetaso on erittäin hyvä ja vuokra on 1000e/kk. Lisäksi maksaa sähkö, vesi sekä kaasu, jota käytetään useissa taloyhtiössä Espanjassa veden sekä lieden lämmittämiseen. Osallistun maksuihin hakemieni tukien mukaan (erasmus, kela). 


Luvat, sopimukset ja rahoitukset laitettiin aika vauhdilla koulun kv-vastaavien johdolla kuntoon, kun pari muutakin tyttö, Tuuli & Ella, lähti tänne myös työharjoitteluun Suomelaan. Normaalisti siis niille otettais huomattavasti enempi aikaa ja ne laitettas huomattavasti aikasemmin kuntoon, mutta kun ollaan tosiaan Kisakallion ensimmäiset vaihto-oppilaat, niin koulultakin on jouduttu vähän soveltamaan ja tekemään oikeasti iso duuni tän eteen. Me saatiin siis Erasmus-tuet ynnä muut, mikä on todellakin hieno juttu! Lisäksi hain kelalta ulkomaanopiskelutukea; sain asumislisää sekä korotetun opintotuen. Ulkoministeriöön piti myös tehdä ilmoitus ulkomailla väliaikaisesta asumisesta, mut se oli tosi simppeli juttu. Sillon kun vaan mä olin lähdössä, ei ainakaan mun tietääkseni ollut vielä varmoja mitkään tuet yms. Ei voi muuta kun olla super kiitollinen tästä 
mahdollisuudesta ja siitä miten paljon tän homman eteen on muut ihmiset tehnyt hommia!
Tää ensimmäinen viikko, joka tosin oli vähän vajaa, meni aika hujauksessa ja asioiden hoitamisessa. Torstaina ja perjantaina olin koululla vähän kattelemassa ja tutustumassa. Perjantaina pääsin kyllä jo ekoille tunneille mukaan; aamujooga rannalla ja ekaa kertaa elämässäni pääsin testaamaan myös padelia, siistiä!

Ella ja Tuuli lensi tänne pe-la yönä, joten hain heille heidän kämpän avaimet ja droppasin ne heille yöllä. Lauantai menikin oikeastaan tyttöjen kanssa paikkaan tutustuessa ja kaupoissa pyöriessä :D Illalla sit vähän rentouduttiin ja käytiin ulkona syömässä nälkäkadulla kreikkalaista, joka tosin oli pieni pettymys. Sunnuntaina päästiinkin sit jo ihan erilailla asiaan ja mentiin rannalle loikoilemaan ja nauttimaan. Uskallettiin jopa mereen uimaan ja tottakai sit täyty vähän käydä jädellä. Ilta päätty nälkäkadun italialaiseen.


Täällä on hyvä olla

6.10. 

- V <3


Kommentit

Suositut tekstit